Jella Onderbeke

Gent, 1992
volgde Vrije Kunsten aan het Technisch Instituut Heilige Familie te Brugge waarna ze haar bachelor en master Keramiek en Glas behaalde aan Sint- Lucas Gent.

Jella put inspiratie uit de christelijke volkskunst. Haar sculpturen refereren naar de heiligenbeeldjes die in de vorige eeuw in veel huishoudens op de schouw te vinden waren. Door de versmelting van de oude beeldcultuur met een kritische geseculariseerde blik ontplooien zich nieuwe betekenissen en een vermenselijking van het sacrale.

‘Talrijk zijn de associaties die zich als een waaier, plooi na plooi, ontvouwen totdat een spectrum aan betekenissen zichtbaar wordt. Nieuwe elementen, zoals minuscule oogjes of handen, cellulitis op de bil van een verleidelijke Madonna ... tonen een andere blik op vastgeroeste idealen.’

De verwezenlijking van kleine, fragiele sculpturen in keramiek vereist toewijding en discipline en in deze langzame handenarbeid ontstaat een ambigue relatie tussen lichaam en hoofd, tussen aanvoelen en bedenken.

Op FRONT presenteert Jella bestaand en nieuw werk in relatie met het gedicht Calvary near the Ancre. De zin ‘They were flesh-marked by the Beast’ resulteerde in een nieuwe sculpturenreeks getiteld Kwelling.