Juliana Canal Paternina

Bogotá, Colombia, 1990
studeerde af aan The National University of Colombia in de afstudeerrichting Plastic and Visual Arts en volgt momenteel een masteropleiding aan KASK Gent.

Juliana groeide op in Colombia te midden van een eindeloze strijd tussen rebellengroepen en het regeringsleger. De oorlogsretoriek en verheerlijking van de strijd blijft er tot vandaag prominent aanwezig. Via performance, fotografie, video en tekst gaat ze op zoek naar haar eigen plaats in de algemene geschiedschrijving waarin het individu gegijzeld wordt en zijn wonden tracht te helen.

"With my work I try to trace out this violence, expose it, question it, and heal from it. I work with the imperative need to reevaluate the ideals in which a country is build upon and is kept together, how our past is constructed and our history presented."

Op FRONT presenteert Juliana haar driedelige videowerk Fatherland, Nevertheless met beelden uit het Koninklijk Museum voor Oorlog en Leger en een brutaal verscheurde granaatappel, geïmporteerd door de Spaanse kolonialisten, als nationaal symbool van Colombia. De tekst is een herwerking van het Colombiaanse volkslied ontdaan van alle geografische referenties waardoor een universele betekenis ontstaat.